A vasúti karbantartások hosszabb távú kiszervezéséről szóló közleményt jelentetett meg a MÁV október végén. A társadalmi vitára bocsátott pályázatot vélhetően a Magyar Vagon magántulajdonú cégcsoport nyerheti el. E cég révén pedig érintett a szolnoki járműjavító is.

Természetesen a pályázaton a szektor további szereplői, így az osztrák ÖBB, a svájci Stadler vagy a francia Alstom is elindulhatnak.
Elvileg.
A fő kritika az, hogy a kormány a szokásos munkamódszerét alkalmazza: hosszú távú gigaüzletet jó előre odaad valakinek. Ha a szerződés magas áron megköthető, akkor a kedvezményezett akkor is nyer, ha valójában túl sok egyedi tudása nincs, de némi zsírt leszed (nagy összegnél a sáp is nagy), a munkákból meg amit tud, elvégez, amit nem tud, azt piaci áron kiszervezi.
Csakhogy – vélik a kritikusok – a modern vasúti karbantartás ma már nagyon bonyolult feladat, nem a régi, kalapácsos meló, hanem nagyrészt informatika, ahol érdemes lenne minden fellelhető modern szakértelmet bevonni.
Valószínűleg ez nem teljes mértékben sikerülhetett a szolnoki járműjavítónak, amit a Telex.hu által átvett G7-cikk megemlített.
Mint írták, a Magyar Vagon cégcsoport két nagy helyszínt is tartalmaz, a főleg Egyiptomnak gyártó Dunakeszi Járműjavító, illetve a MÁV egykori szolnoki járműjavító cége (amit a Magyar Vagon szintén megszerzett). Ez a cég inkább belföldre dolgozott, karbantartott, illetve IC+-kocsikat is gyártott egyidőben.
Ezt a projektet nem nagyon dicsérték a szakértők, úgy értékelték, hogy a Szolnok jobb cég volt, ameddig csak karbantartott, nem vált be az erőforrások megosztása a gyártás és a karbantartás között, és elég hamar jelentkeztek hibák (nem nyílt az ajtó, nem működött az utastájékoztatás, egyéb elektronikai malőrök). Ha a Magyar Vagonnál jövőre kifutnak a meglévő jelentős szerződéseik, kell majd nekik új feladat.
Forrás és további részletek: Telex.hu