Egy bátor elektromos rolleres gondolta úgy, hogy szerinte jó poén lesz a forgalmas főúton közlekednie. Tette ezt a 32-es főúton, Szolnokon, pont a VÉDA-kapu alatt.

Mentségére legyen mondva, itt éppen nincs kerékpárút, no de akkor is! Elég bátornak kell lenni ahhoz, hogy beálljon az autók közé és ott közlekedjen rollerjével, főleg egy olyan rossz állapotú úton, mint ez. Persze tette ezt úgy, hogy menő módon közben zenét hallgatott fülhallgatón keresztül! De sisak az nem volt rajta.
A sajátos közlekedővel a szolnokiak elég gyakran találkozhatnak, és még akkor is a közúton közlekedett, amikor volt mellette kerékpárút. Viszont ha meg ott száguldozna, akkor meg az lenne a baj…
Hogy hol és miként lehet egy ilyen nagy teljesítményű e-rollerrel szabályosan közlekedni, megkérdeztük a rendőrséget is, amint válaszolnak, frissítjük cikkünket.
FRISSÍTÉS:
Az elektromos rollereket érintő kérdéseivel kapcsolatban az ORFK Kommunikációs Szolgálat az alábbi tájékoztatást adta.
„Elöljáróban arról tájékoztatjuk, hogy egy közlekedési eszköz jármű mivoltát, és azt, hogy az mely járműkategóriának minősül, kizárólag a közúti közlekedés szabályairól szóló 1/1975. (II. 5.) KPM–BM együttes rendelet (a továbbiakban: KRESZ) fogalom-meghatározásai alapján lehet megítélni.
A jelenleg hatályos KRESZ nem ismer a kereskedelmi forgalomban különböző fantázianévvel megvásárolható elektromos roller vagy elektromos kerékpár járműkategóriát. Ezen mikromobilitási eszközöket bizonyos műszaki jellemzőik alapján kell a KRESZ-ben nevesített járműkategóriák valamelyikébe besorolni. Ezek jellemzően segédmotoros kerékpárok, de vannak olyanok, amelyek kerékpárnak vagy akár motorkerékpárnak is minősülhetnek.
Mivel egyre több ilyen eszközzel vesznek részt a forgalomban, indokolt volt ezeket – az egyébként a KRESZ által is ismert járműkategóriák valamelyikébe sorolva – külön szerepeltetni a statisztikai adatgyűjtésben.
Ez a statisztikai megkülönböztetés lehetővé teszi ezen eszközök baleseti részvételének pontosabb nyomon követését, miközben jogi szempontból továbbra is a KRESZ szerinti besorolásuk (pl. kerékpár, segédmotoros kerékpár, motorkerékpár) marad az irányadó.
Ebből adódóan a rendőrség – kizárólag a statisztikai adatgyűjtés szempontjából – az alábbi járműfogalmakat alkotta meg, és 2024. január 1-je óta ennek megfelelően rögzítjük a személysérüléses közúti közlekedési balesetekkel összefüggésben felmerült statisztikai adatokat.
Motoros roller: legalább kétkerekű, egy tengelyén kormányozott, a rajta utazó egy személyt (vezető) kizárólag állva szállításra tervezett, motoros meghajtású jármű, amelynek sebessége gázkarral vagy egyéb vezérlő eszközzel szabályozható.
Kis teljesítményű motoros roller: olyan motoros roller, amelynek tömege legfeljebb 35 kg, meghajtó motorjának névleges teljesítménye legfeljebb 1000 W, és sík úton, önerőből 25 km/óra sebességnél gyorsabban haladni nem képes.
Nagy teljesítményű motoros roller: olyan motoros roller, amely nem felel meg a kis teljesítményű motoros roller fogalmának.
A korábban rögzítettek értelmében az „elektromos roller” nem minősül önálló járműkategóriának, így az eszközöket jogi besorolásuknak megfelelően kell kezelni. Azokat, amelyek a segédmotoros kerékpár vagy a motorkerékpár műszaki jellemzőivel rendelkeznek, e kategóriák valamelyikébe szükséges besorolni, és az érintett kategóriákra irányadó jogszabályi rendelkezéseket kell alkalmazni. A KRESZ 54. §-a alapján járdán kerékpárral lakott területen kizárólag akkor lehet közlekedni, ha az úttest kerékpáros közlekedésre alkalmatlan, és a kerékpáros legfeljebb 10 km/óra sebességgel haladva a gyalogos forgalmat nem zavarja. Segédmotoros kerékpárral és motorkerékpárral a járdán közlekedni tilos.
Ahogyan azt fentebb említettük, az új típusú közlekedési eszközöket műszaki jellemzőik alapján a meglévő járműkategóriákba kell besorolni, és az adott kategóriára vonatkozó jogszabályokat kell rájuk alkalmazni. Amennyiben egy ilyen eszköz segédmotoros kerékpárnak vagy motorkerékpárnak minősül, a motorkerékpár-bukósisak viselése mindkét esetben kötelező.
A KRESZ 48. § (9) bekezdése értelmében a zárt utastérrel nem rendelkező motorkerékpáron és segédmotoros kerékpáron utazó személynek becsatolt motorkerékpár-bukósisakot kell viselnie.
A jogszabályi kötelezettségen túl a fejvédelem alapvető fontosságú a mikromobilitási eszközök használata során is. Ezen eszközökkel közlekedők a közúti forgalom különösen sérülékeny résztvevői, mivel fizikai védelmüket sem karosszéria, sem egyéb passzív biztonsági berendezések nem biztosítják. Az esetleges baleset során a fejvédő rendeltetése a fejsérülés kockázatának és súlyosságának mérséklése, így szerepe az élet és testi épség megóvásában vitathatatlan.
A rendőrség a közlekedésbiztonság javítása érdekében a megelőzésre és a szabályok betartatására egyaránt hangsúlyt fektet. Amennyiben egy mikromobilitási eszközzel közlekedő személy megszegi a szabályokat, veszélyeztet másokat vagy balesetet okoz, a rendőrség a hatályos jogszabályok alapján eljárást indít. Ez kiterjed az ittas vezetés tilalmának szigorú betartatására is, amely alól a legtöbb ilyen eszköz sem jelent kivételt.
Hangsúlyozzuk, hogy a közlekedők egyéni felelőssége kulcsfontosságú. A jogszabályok és a rendőri jelenlét önmagukban nem elegendőek, ha a közlekedés résztvevői nem tanúsítanak kölcsönös figyelmet.
A biztonságos együttélés érdekében az alábbi tanácsokkal fordulunk a közlekedés minden résztvevőjéhez.
A járdán és a gyalogátkelőhelyeken is számítani kell a csendesen, de gyorsan érkező rollerekre, ezért javasoljuk, hogy figyeljék a környezetüket, különösen útkereszteződésekben. Közlekedés közben ne használjanak mobiltelefont vagy fülhallgatót, ami gátolja a hangok észlelését, továbbá kerüljék a hirtelen, váratlan irányváltásokat a járdán. Különösen figyeljenek a gyermekekre, akik kevésbé tudják felmérni a közeledő eszközök sebességét.
A mikromobilitási eszközök sebessége és közlekedési szokásai nehezen felmérhetők, ezért kérjük, a járművezetők vezessenek fokozott óvatossággal. Kanyarodás, sávváltás vagy az ajtó kinyitása előtt mindig ellenőrizzék a holtteret is. Előzéskor tartsanak a szokásosnál is nagyobb oldaltávolságot, mivel a rolleresek mozgása instabilabb lehet.
Tisztában kell lenniük azzal, hogy eszközük – műszaki paraméterei alapján melyik járműkategóriába (kerékpár, segédmotoros kerékpár stb.) tartozik, és az ennek megfelelő KRESZ-szabályokat kell betartaniuk.
Haladjanak az út-, forgalmi és látási viszonyoknak megfelelő, mérsékelt sebességgel. A járdán közlekedést kerüljék, kivéve, ha azt a KRESZ az adott járműkategóriára kifejezetten megengedi, akkor is csak a gyalogosok akadályozása nélkül.
A saját és mások biztonsága érdekében kiemelten javasoljuk a megfelelő védőfelszerelés, különösen a bukósisak használatát, még akkor is, ha az adott kategóriában nem kötelező. Rossz látási viszonyok között a világítás és a fényvisszaverő elemek használata elengedhetetlen. Győződjenek meg járművük kifogástalan fék- és kormányberendezéséről.
Ne szállítsanak utast, és kerüljék a biztonságos manőverezést akadályozó tárgyak szállítását. A tilalom minden gépi meghajtású közlekedési eszközre, így a legtöbb mikromobilitási eszközre is kiterjed.
A biztonságos közlekedéshez további tényezőkre is figyelmet kell fordítani. Az úttest vagy kerékpárút széle gyakran egyenetlen, ami a kis kerekek miatt könnyen a jármű feletti uralom elvesztéséhez vezethet.
A magas súlypont miatt az eszközök instabilak, fékezhetőségük korlátozott. A használat begyakorlása kizárólag forgalomtól elzárt területen történjen. Személyszállítás tilos, és nagyobb tárgyak szállítása sem ajánlott. A párhuzamos lábtartás (a lábak egymás melletti elhelyezése) hirtelen fékezéskor egyensúlyvesztéshez vezethet. Nedves útfelületen a közlekedés pedig különösen balesetveszélyes.
Az ittas vezetés tilalma minden gépi meghajtású járműre, így a segédmotoros kerékpárnak vagy motorkerékpárnak minősülő rollerekre is kiterjed. A kerékpárnak minősülő eszközökre az arra vonatkozó, enyhébb szabályozás az irányadó.”