Huszonhárom oktatóra egyelőre 70 körüli tanuló jut, és csak Szolnok környékén vezetnek: beindult a középiskolások családjait segítő jogosítványiszerzés.

„Bő 30 éve van jogosítványom, 27 éve vagyok a Magyar Honvédség kötelékében. Autószerelő technikumban végeztem a polgári iskolám, sorkatonaként harckocsizóként kezdtem, majd az elmúlt évtizedekben sorra képeztem magam. Szinte az összes gépjárműre szereztem vezetői engedélyt a nagymotortól a buszon és a túlméretes, túlsúlyos árukat szállító járművekig, plusz a veszélyesanyag-szállítás összes kategóriájával rendelkezem, de voltam delegációvezető is nemzetközi területen…” – sorolta Sisilla Tivadar a Vezess.hu-nak.
A főtörzsőrmester az egyik olyan katona, aki az állam által ingyenesen biztosított járművezetés-képzésre jelentkezett középiskolás diákoknak oktatja a személyautó-vezetést Szolnokon és környékén.
A Honvédelmi Minisztérium (HM) még tavaly nyáron közölte, hogy „már zajlik a hivatásos katonák autós oktatókká történő átképzése, ősztől már vezetni taníthatják a végzős középiskolásokat”.
Az akkori közleményük egyik része azonban kiverte a biztosítékot sokaknál, ugyanis a tárca szerint „a szakoktatói képzésben a Magyar Honvédség állományába tartozó katonák vehetnek részt, amennyiben betöltötték 23. életévüket, középiskolai érettségivel, legalább két éve érvényes B kategóriás vezetői engedéllyel és egészségügyi alkalmassági vizsgával rendelkeznek”.
Nyilván a 23 éves életkorra és a kétéves B kategóriás jogsira szaladtak fel a szemöldökök, egyes járművezető-oktatók és iskolák joggal mondhatták erre, hogy ennél azért tapasztaltabb emberekkel kellene autóvezetést oktatni. Mint például ők, akik piaci alapon csinálják ezt.
A Vezess.hu információi szerint a „negatív hírekre” reagálva a minisztérium, és a képzésüket konkrétan végző Magyar Közlekedéstudományi és Logisztikai Intézet Nonprofit Kft. (KTI) az eredetileg tervezettnél szigorúbb vizsgát tartott a végül kiképzett oktatóknak.
Közülük az egyik Sisilla főtörzsőrmester, aki ezekre a „negatív hírekre” reagálva elmondta most, hogy van itt tapasztalat. Az egészségügyi alkalmassági vizsgához annyit fűzött hozzá, hogy neki például van harctéri életmentő végzettsége is, a vénaszúrástól kezdve sokkal alaposabb és mélyebb a tudása, mint a B kategóriás jogosítványhoz szükséges egészségügyi tanfolyam követelményei.
Nemrég egy átlagos hétköznap úgy hozta, hogy erre szüksége is volt: megmentette egy eszméletlen, földön fekvő férfi életét a városban. Korábban pedig egy balesetet szenvedett motorosét.
Több mint egy éve, tavaly március 14-én egy Facebook-posztban jelentette be az igazságügyi miniszter, hogy „2024. szeptember 1-jétől az állam ingyenesen biztosítja a jogosítványt a középiskolásoknak. Ebbe beletartoznak a jogosítvány megszerzéséhez szükséges elméleti és gyakorlati órák, vizsgák is.”
Ma egy B kategóriás jogosítvány megszerzéséig jellemzően félmilliós költséggel számolhatnak a tanulók, így ez jelentős segítség lett volna sokaknak, azonban gyorsan visszakozott a politikus. Még aznap egy második Facebook-posztban már azt írta, „2024. szeptember elsejével a középiskolai oktatás részévé válik a KRESZ és az egészségügyi oktatás”. Hozzátette: „Az állam már idén pilot jelleggel elindítja a gyakorlati oktatás ingyenes megszervezését is.”
Egyértelmű, hogy a kettő között sok százezer forintnyi különbség van családonként, de hol tart most ez a történet? Azóta kiképeztek 23 oktatót, akik 2025 márciusában 70 tanulót már tanítanak vezetni, azonban csak a Szolnokon és a környékén lévő középiskolába járókat.
Egyelőre tehát nagyon távol vagyunk az eredeti, „az állam ingyenesen biztosítja a jogosítványt a középiskolásoknak” mondattól. Csak egy szűk részén az országnak, és a sok tízezernyi középiskolásból csak pár tucatnyian vezetnek jelenleg, és ők is csak 29 órányi vezetést kapnak ingyen, de legalább elindult – írta a Vezess.hu.
A Magyar Honvédség csak a gyakorlati képzésben vesz részt. A Vezess.hu kérdésére a minisztérium elmondta, „pontos adat azzal kapcsolatban, hogy mennyi tanuló kezdte meg az elméleti képzést, nincs, hiszen minden tanuló egyénileg jelentkezik a KRÉTA-rendszeren. Erre a katonai oldalnak sem rálátása, sem ráhatása nincs.”
A tárca szerint eddig „több mint száz diák döntött úgy, hogy a gyakorlati órák tekintetében él a honvédség által adott lehetőséggel. A katonák nem válogatnak a jelentkezőkből, azok a diákok, akik a honvédség által biztosított gyakorlati képzést választják, egytől egyig élni is tudnak a lehetőséggel.”
Sisilla Tivadar 6 tanulót oktat, most pénteken volt az első próbavizsgázója. A honvédség szürke Suzukijaival vezetnek, ezek kézi váltósak.
„Jobb ez így, tanuljanak meg kézi váltóssal vezetni, aztán persze bárki átülhet automatába” – mondta a főtörzsőrmester, akinek privátban szintén automata a kocsija.
A társaival együtt Sisilla Tivadar is katonai egyenruhában oktat, ami kívülről és első blikkre furcsának tűnhet, de neki ez a munkaruhája. „Katona vagyok, de az autóban nem párhuzamos és derékszög minden. Mivel autóvezetésről és közlekedésről van szó, fontos a fegyelem, de jó a légkör. Lehet, hogy szerencsés vagyok a diákjaimmal, de csillogó szemmel jönnek vezetni.”