Győrffy Dóra közgazdász, a Corvinus Egyetem professzora és az MTA doktora volt az ATV Egyenes beszéd című műsorának péntek esti vendége. Győrffy a járműiparban és az akkumulátoriparban tapasztalható aggasztó visszaesés mellett az elektromos autógyártás „összeomlásáról”, a magyarországi akkumulátorgyárak helyzetéről és a Trump által bejelentett szankciók hosszabb távú hatásairól is beszélt.

A KSH legfrissebb jelentése szerint januárban folytatódott a hazai autó- és akkugyártás mélyrepülése: az akkugyártás önmagában 51 százalékkal esett vissza 2024-ben, az autógyártást is magában foglaló járműgyártás pedig 21 százalékkal csökkent a 2023. decemberi adathoz képest. Összegezve – munkanaphatástól megtisztítva – 6,4 százalékkal esett vissza 2024 decemberében az ipari termelés az előző év azonos időszakához képest.
Legutóbb a rendszerváltás után, 1990 és 1991-ben volt olyan, hogy két egymást követő évben esett az ipari termelés, és még a 2020-as visszaesés is kisebb volt, mint ennek a két évnek a visszaesése.
A közgazdász szerint ezek az adatok súlyos válságot jeleznek.
Győrffy szerint most bekövetkezett az, amit sokan előre jeleztek. Kiemelte, hogy a magyar ipar különösen kitett a külföldi kereslet változásának, a felsorolt ágazatok pedig mind exportra termelnek. Győrffy szerint „az elektromos autók iránti kereslet összeomlott”, vagy legalábbis messze nem növekszik olyan intenzíven, mint a kínálat. „Ráadásul jelentős részben állami szabályozások vezérlik ezt a piacot, és bármi változás van, a fogyasztók nem veszik meg ezeket az autókat” – tette hozzá.
A közgazdász szerint nem éri meg ilyen mértékben hasonló ipari beruházásokat támogatnia az államnak, mivel az akkuiparban a gyártást hozzák Magyarországra, és annak van a legkisebb hozzáadott értéke. További probléma, hogy Magyarországon sok feltétel nem adott ahhoz, hogy ez az ágazat működni tudjon, az energiát Oroszországból kell hozni, a víz a gyakori aszályok miatt probléma, emellett munkaerőhiány is fennáll. „Mindent be kell hozni ahhoz, hogy működjön” – mondta Győrffy, majd kitért arra is, hogy ezek a beruházások hatalmas állami támogatásokból jönnek létre, és az embereknek látniuk kell, hogy adófizetői pénzekből valósulnak meg.
Szerinte nem szerencsés, hogy a GDP nagy százalékát költik hasonló projektekre (ennek egy része ezen cégek támogatása), miközben ezek a pénzek jobb helyen lennének például az oktatásban, ahol magasabb a megtérülés esélye. Győrffy szerint a lefelé ívelő adatokat ismerve félrevezető, amikor Szijjártó Péter külügyminiszter beruházásösztönző sikert emleget, ezt az árnyalja, hogy mi fizettük a legtöbbet ezekért a beruházásokért.
Donald Trump amerikai elnök gépjárművekre vonatkozó vámintézkedéseiről azt mondta, hogy „egészen elképesztőek a kockázatok az autóipar számára”, ez pedig a hazai ipart is érint, mivel Magyarország integrált az európai autógyártásba. Hozzátette, hogy a német ipari termelés is csökkent, és fenyegetik őket a vámok.
Győrffy megerősítette azt a vélekedést, hogy a Trump-féle vámháború a 2008-as gazdasági világválsághoz hasonló szituációt is teremthet, sőt konkrét háborúk kirobbanásához is vezethet.